Aktuāli

Noderīgi raksti

Grūtniecība un aptaukošanās

31.10.2018

Uzturs grūtniecības laikā

Anna Kornete
Ārste rezidente ginekologa un dzemdību speciālista specialitātē

Uzturam ir būtiska ietekme uz topošās māmiņas un gaidāmā mazuļa veselību. Pirmkārt, veselīgam uzturam ir nozīme sievietes veselībā gatavojoties grūtniecībai, gaidību laikā un pēcdzemdību periodā. Otrkārt, grūtnieces pilnvērtīgs uzturs nosaka bērna attīstību grūtniecības laikā un veselību arī turpmākās dzīves laikā. Treškārt, sabalansēts uzturs ietekmē grūtniecības un dzemdību norisi.    

Arvien vairāk kļūst grūtnieču ar palielinātu ķermeņa svaru un aptaukošanos. Palielināts topošās māmiņas ķermeņa svars nelabvēlīgi ietekmē māmiņas un bērniņa veselību un grūtniecības norisi. 

Grūtniecēm ar aptaukošanos ir, piemēram, palielināts grūtnieču cukura diabēta jeb gestācijas cukura diabēta, preeklampsijas un eklampsijas attīstības risks. Grūtniecības laikā un pēcdzemdību periodā palielinās risks dziļo vēnu trombozei un plaušu artēriju trombembolijai.

Topošās māmiņas palielināts ķermeņa svars palielina risku iedzimtiem bērniņa attīstības traucējumiem. Palielinās risks mazuļa augšanas traucējumiem, daudzūdeņainībai, palielinātam bērna ķermeņa svaram. 

Aptaukošanās gadījumā biežāk notiek priekšlaicīgas dzemdības. Dzemdību laikā palielinās dažādu sarežģījumu risks, piemēram, biežāk rodas nepieciešamība veikt dzemdību darbības stimulāciju jeb veicināšanu, ķeizargrieziena operāciju. 

Veselīga uztura pamatnoteikumi

Topošajām māmiņām ar normālu ķermeņa svaru vēlams uzņemt vidēji 2050 kalorijas dienā, jo tas palīdz uzturēt normālu ķermeņa svaru un nodrošināt mazuļa attīstību. Būtiski ir uzturā samazināt ogļhidrātiem bagātu pārtikas produktu lietošanu (piemēram, augļus, ogas, saldumus, sulas). Vienlaicīgi ieteicams uzturā vairāk iekļaut tādus produktus kā dārzeņi un pilngraudu produkti. Ēdienkartē jāiekļauj ar šķiedrvielām bagāti produkti, piemēram, graudaugi, pākšaugi, žāvēti un svaigi dārzeņi, rieksti, sēklas. Svarīgi ik dienas uzņemt pietiekamu šķidruma daudzumu, tas ir 1,5–2,0l ūdens dienā. 

Topošajām māmiņām ar palielinātu ķermeņa svaru ir palielināts risks dzelzs, folskābes un D vitamīna nepietiekamībai. Uzturā ieteicams palielināt ar dzelzi bagāto pārtikas produktu daudzumu, piemēram, liesu sarkano gaļu, zivis un zaļo lapu dārzeņus. Svarīgi grūtnieces ēdienkartē iekļaut ar folskābi bagātus pārtikas produktus, piemēram, zaļo lapu dārzeņus, brokoļus, kāpostus, pākšaugus. Papildus D vitamīnu iespējams uzņemt, uzturā lietojot zivis un sēnes. Grūtniecēm ar aptaukošanos ik dienas nepieciešams uzņemt vismaz 27mg dzelzs, 1mg folskābes un 1000–4000SV D vitamīna.

iVF Riga Cilmes šūnu centrs katru mēnesi rīko bezmaksas lekcijas topošajām māmiņām. Lekciju par dzemdībām un  par cilmes šūnām vada sertificēta vecmāte un cilmes šūnu centra speciālists. Sekojiet līdzi mūsu pasākumiem mūsu mājas lapā, kā arī mūsu Facebook lapā

  • Grūtniecība un aptaukošanās